A+
a-

Karjeras nedēļa 2024

No 7. līdz 11. oktobrim visā Latvijā un mūsu tehnikumā jau 12. reizi notiks Karjeras nedēļa, šogad veltīta tematikai "Izglītība un karjera ikvienam". 

Tā būs iespēja skolēniem viņu vecākiem un pedagogiem pievērsties dažādām karjeras iespējām, izvērtēt izglītības nozīmi un saņemt profesionālu atbalstu karjeras veidošanā. 

Karjeras nedēļas ietvaros ir izstrādāts RTRIT karjeras nedēļas 2024 plāns ar tematiskajiem piedāvājumiem no VIAA un manas puses, kuri iekļauti plānā kā tēmu saturiskie norādījumi.

Karjeras nedēļas ietvaros pieejami arī Latvijas ekspertu video ieteikumi dažādām dzīves situācijām.  Starp 4 Latvijas ekspertiem arī RTRIT Karjeras izglītības vadītājs Artūrs Homins. Materiāli pieejami: ŠEIT un ŠEIT

Šī nedēļa ir svarīga platforma, kas veicina izglītības un karjeras izvēļu pieejamību visiem. 

*Novadītās Karjeras Nedēļas 2024 nodarbības atbilstoši piedāvātajam plānam var norādīt kā papildus karjeras izglītības atbalstu pie ikgadējā pedagogu pašvērtējuma! (Vadot nodarbības, radošās darbnīcas, VIAA materiālu izmantošanu nepieciešams iemūžināt foto, video mirkļos kā apliecinājumu. Iesūtiet tos uz Arturs.Homins@rtrit.lv. Ar Jūsu aktīvo līdzdalību dalīsimies sociālo tīklu portālos)

Ieteicamo darbību plāns tehnikuma pedagogiem 

7. – 11. oktobris Izglītība un karjera ikvienam (neatkarīgi no dzimuma, vecuma, veselības stāvokļa …) 

Diena 

Dienas tēma / sauklis 

Vēlamie pasākumi skolās vai pašvaldībās 

Piedāvājums no VIAA puses 

Ieteikumi tehnikuma priekšmetu skolotājiem, audzinātājiem (Iespējamā tematika, pasākumu veidi, idejas, izmantojamie resursi) 

7.10. 

 

1. "No izaicinājuma līdz risinājumam" 

 

Diskusija jauniešiem skolās, klasēs.   

1. "No izaicinājuma līdz risinājumam"  

SR: atpazīt esošās problēmas, kas kavē vienlīdzīgu karjeras iespēju realizāciju. Savstarpēji un ar ekspertu palīdzību iepazīt problēmu risinājumus.  

Ieteicams no 8. -9.kl., arī vidusskolas vecumam. Diskusijai pēc vajadzības, iespējām un vecuma grupas var izmantot katru no četriem problēmjautājumiem atsevišķi. 

 

1. tēma. Jaunietis izvēles priekšā. Nezina, ko grib. Jūtas atstumts, nesaprasts. Iespējams, ir šķēršļi, kas neļauj atvērties – valodas barjera, finansiālas grūtības, saskarsmes problēmas, īpašas vajadzības Kā saņemt sevi rokās? Kur iesaistīties? Kā neapjukt? Ieteikumi. Piedāvājumi.  

 

2. tēma. Vai darba tirgū pastāv dzimumu diskriminācija?  Vai pastāv sieviešu un vīriešu profesijas? Vai un kādi ir profesiju stereotipi. Piemēri, kas tos “apgāž”. Cilvēki, kuri ir pierādījuši pretējo.  

 

3. Pirmā darba pieredze. Pārpratumi, grūtības. Vai mazkvalificēts darbs dod pieredzi? Vai pastāv diskriminācija attiecībā uz darbinieka vecumu? Pārmērīgas prasības karjeras sākumā. Darba devējs – ko no viņa gaidīt un ko negaidīt? Kā saņemties, ja uz jau 101 pieteikumu neatbild par saņemšanu, nav atbildes …  

 

4. Izglītības iespējas ikvienam. Kādi šķēršļi un grūtības var apdraudēt cerēto izglītības un karjeras plānu? Ja esi jaunietis ar īpašām vajadzībām vai eksistē citi jūtami šķēršļi (attālums, finanses, valodas barjera), kur saņemt palīdzību, padomus? Par ko domāt, ko noskaidrot pirms studiju uzsākšanas un kā rīkoties?  

 

Materiāls diskusijas norisei 

 

1. Četru problēmjautājumu atspoguļojums četros dažādos formātos. 

2. Iespējamie pieturas punkti diskusijas organizēšanai, papildjautājumi problēmu iztirzāšanai. 

3. Četru ekspertu komentāri video formātā. -tajā skaitā Artūrs Homins eksperta lomā 

 

Materiāls nodots lietošanā google diskā https://drive.google.com/drive/folders/1b3nGvJpCQmBd8BGSGLdeA7oYeu3XaANT?usp=sharing  

 

 

Iespēju robežās mācību stundu laikā tiek skarti jautājumi, kas sasaucas ar KN tēmu. 

Piemēram, matemātikā uzdevumi saistīti ar mērījumiem vides pieejamībai cilvēkiem ar kustību traucējumiem – uzbrauktuvju slīpumi, durvju platumi. 

 

 

Bioloģijā vai sociālajās zinībās – par veselības faktoriem dažādās profesijās, par labbūtību darba vietā, par darba drošību. 

 

Iesakāms arī NIID tests Vērtību svērtuve 

 

 

Izmantojamas arī vairākas metodikas no https://www.viaa.gov.lv/lv/media/2540/download?attachment, piemēram, 91. metodika 

8.10. 

 

Empātijas diena 

 

 

  1. Ieteikums ikdienā mācību stundās izmantot uzdevumus, lai attīstītu empātiju. Tehnikumā aicinām organizēt tikšanos ar paraolimpiešiem, izmēģināt paraolimpiskos sporta veidus vai sporta spēles cilvēkiem ar specifiskām vajadzībām; 

 

  1. Ieteikums paredzēt, piemēram, brīvprātīgā darba aktivitātes, tiekoties un palīdzot cilvēkiem ar īpašām vajadzībām u.c. 

 

  1. Uzzinām un iepazīstam, ko nozīmē “vieglā valoda”, meklējam piemērus, vingrināmies mācību stundās, ko nozīmē sniegt palīdzību klasesbiedram “vieglajā valodā”, izskaidrot u.c. 

 

 

 

 

 

Ar gūtajiem iespaidiem no tematiskajiem Karjeras nedēļas pasākumiem aicinām skolas dalīties arī sociālo tīklu ierakstos, savās publikācijās: 

  • izmantojot mirkļbirkas #KarjerasNedēļa un #KarjerasNedēļa2024; 

Attēlus ar nelielu notikuma aprakstu (skolas nosaukums, aktivitātes nosaukums, dalībnieku skaits u.tml.) iespējams nosūtīt arī uz Valsts izglītības attīstības aģentūras e-pastu viaa.majaslapa@gmail.com

 

 

Empātija jeb līdzjūtība ir otra cilvēka emocionālā stāvokļa izpratne līdzpārdzīvojot; spēja paralēli pārdzīvot tās emocijas, kuras izjūt otrs, it kā iekļūstot otra subjektīvajā jūtu pasaulē. Tas nozīme, ka cilvēks jūt otra prieku vai bēdas tā, kā to jūt otrs, un saprot iemeslus šīm jūtām tā, kā to saprot otrs, vienlaicīgi tomēr saglabājot nelielu distanci, skatoties kā no malas, nesaplūstot ar otru cilvēku. Var teikt, ka empātija ietver delikātu klātbūtni cita cilvēka izjūtām, bez vērtējuma, kritikas vai nosodījuma, un ar gatavību sniegt emocionālu atbalstu. 

 

 www.cilveksnevisdiagnoze.lv, kur   kampaņas “Dara citādi – izdara tāpat!” ietvaros ievietoti gan pieredzes stāsti, video, padomi darba meklējumiem utt., kurus varētu izmantot. 

9.10. 

 

Vienlīdzīgas tiesības un iespējas 

darba tirgū 

  1. Mācību stunda vidusskolas vecuma jauniešiem (ierakstā) par vienlīdzīgām tiesībām darba tirgū. 35 – 40 min prezentācija.  

Stundu vadīs IVO KRIEVS, Mg.iur. , biznesa augstskolas Turība Juridiskās fakultātes dekāns. 

 

  1. Jaunākajiem skolēniem, organizējot klašu vai mācību ekskursijas uz uzņēmumiem, iestādēm, tiek akcentēti īpašie jautājumi:  

  • Vides pieejamība cilvēkiem ar kustību, redzes, dzirdes problēmām; 

  • Kāds ir darbinieku sastāvs uzņēmumā pēc dzimuma, vecuma utt. Vai īpaši pie tā tiek piedomāts, kāpēc?  

  • Kā darba devējs rūpējas par darbinieku labbūtību? 

  • Vai pie uzņēmēja / iestādē var strādāt cilvēki ar īpašām vajadzībām. Kādos darbos?  

Ieteicams veidot kā pētījumu / projekta darbiņu savā apdzīvotajā vietā, novērtēt un piešķirt pateicības un uzlīmes, kā arī atzīmēt interaktīvajā kartē.  

 

  1. Mācību stundas “Darba tiesības” ieraksts vidusskolas vecuma jauniešiem. 

 

  1. Pateicības, uzlīmes, kuras pasniegt skolēnu novērtētajiem uzņēmumiem, iestādēm. Interaktīvā karte, kurā fiksē labākos piemērus vides pieejamībai sabiedriskās ēkās – aptiekās, skolās, bērnudārzos, veikalos u.c. vides objektu atzīmēšanai. Nepieciešams izmantot telefonus vai pēc tam skolotājs visus safotografētos objektus saliek no datora. 

 

Ieraksts un materiāli ir atrodami Google Drive diskā:https://drive.google.com/drive/folders/1b3nGvJpCQmBd8BGSGLdeA7oYeu3XaANT?usp=sharing  

 

 

Izmantojams:  http://www.videspieejamiba.lv/  

 

 

 

Var pētīt pašvaldības atbalstu cilvēkam ar speciālām vajadzībām, izzināt iespējas Latvijā dažādiem atbalsta veidiem u.c. https://www.lm.gov.lv/lv/nozares-politika  

 

10.10. 

 

Arī vecāki mācās! 

 

 

VIAA Pieaugušo izglītības departamenta piedāvājums vecākiem, pkk, skolotājiem u.c. :  

  1. PKK / skola informē vecākus par iespēju piedalīties diskusijā tiešsaistē par mūžizglītības kultūru Latvijā un labo praksi nodarbināto iesaistē pieaugušo izglītībā. 

  1. Iesaistās pasākumā “Sarunas par kopīgo”, ko organizē pieaugušo izglītības  koordinators pašvaldībā. Reģionāli pasākumi pilsētu- novadu ietvaros: trīspusējas sarunas (BROKASTIS- SARUNAS PĒC DARBA- KAFIJAS  PAUZE u.tml.), kur satiekas  pašvaldībā nodarbinātie PI koordinatori, karjeras konsultanti (visu sektoru) un darba devēju pārstāvji, lai izveidotu kopīgu redzējumu par katras puses iespējām un lomu ikviena iedzīvotāja sasniegšanai un iesaistei pieaugušo izglītībā. 

  1. Organizē pasākumu “Arī vecāki mācās”: Informatīvi izglītojoši pasākumi izglītības iestāžu izglītojamo vecākiem (lekcijas, forumi, darbnīcas) par mūžizglītības nozīmi, kultūru, kā arī par Projekta iespējām. 

  1. Sadarbojoties ar vietējiem uzņēmējiem, organizē pasākumu “Mācies un nāc pie mums strādāt!”. Vietējie darba devēji Karjeras nedēļas ietvaros aicina pie sevis uzņēmumos ne tikai skolēnus, bet arī viņu vecākus, informējot par vakancēm, par mācību vajadzībām un iespējām Projekta ietvaros, kā arī iepazīstinot ar potenciālo darba vidi, tādējādi motivējot pieaugušos apsvērt iespēju mācīties. Pasākuma ietvaros PKK kopā ar potenciālo izglītojamo personu dodas vizītē uz uzņēmumu un iepazīstas ar profesijas pienākumiem un uzdevumiem klātienē, tā pēc būtības attīstot arī darba vidē balstītas karjeras konsultācijas. 

 

VIAA noorganizēta publiska diskusija (1. pasākums)  tiešsaistē 10.oktobrī plkst. 18.30 “Mācīšanās mūža garumā – vai nepieciešama un pieejama?”. Tās dalībnieki pašvaldību pārstāvji, pieaugušo izglītības koordinatori, karjeras konsultanti, darba devēji un nozaru pārstāvji, pieaugušo izglītības pakalpojumu sniedzēji, nodarbinātie ar pozitīviem pieredzes stāstiem par iesaisti pieaugušo izglītībā u.c. 

 

 

VIAA nodrošina 2. – 4. pasākumu metodisko atbalstu (skat. pielikumu!) 

 

 

Atbilstoši iespējām. 

Pedagogi savu iespēju robežās var izvēlēties kādu no piedāvātajām tēmām. 

11.10. 

 

Iekļaujošas sabiedrības virzienā 

 

Skolēni skolās prezentē savus vides pieejamības projektiņus, spēlē spēles, piedalās konkursos, iepazīstas ar informāciju, pārrunā nedēļā dzirdēto, redzēto.   

 

Centralizēti pasākumi / noslēguma pasākumi par iekļaujošām tēmām reģionos.  

 

 

 

1. spēle – viktorīna – diskusija  

par profesiju stereotipiem, sākot no apm. 7. klases. Tiek aktualizēta www.profesijupasaule.lv lietošana un iepazītas  profesijas. Ieteikumi pasākuma organizēšanai un materiāls būs atrodams šeit: https://drive.google.com/drive/folders/1b3nGvJpCQmBd8BGSGLdeA7oYeu3XaANT?usp=sharing  

 

2. Karjeras nedēļā www.NIID.lv lietotāju - skolotāju, vecāku, karjeras konsultantu rīcībā VIAA nodod interaktīvu materiālu – profesiju aprakstu un izglītības iestāžu katalogu karjeras izvēlei bērniem un jauniešiem ar īpašām vajadzībām.  

 

 

 

Aktualizē infografiku “Vienlīdzīgas karjeras iespējas sievietēm un vīriešiem”, diskutē par to:https://www.viaa.gov.lv/lv/media/2549/download?attachment