2022/2023. M.G. IZGLĪTOJAMO APTAUJAS REZULTĀTU APKOPOJUMS KARJERAS IZGLĪTĪBAS ATTĪSTĪBAS UN ATBALSTA JAUTĀJUMOS
Aptaujā piedalījās 989 izglītojamie no 1. - 4. kursa, sadaloties pa nodaļām:
- Tūrisma, viesmīlības un komerczinību nodaļa: 437 izglītojamie.
- Pārtikas produktu ražošanas un ēdināšanas nodaļa: 378 izglītojamie.
- Modes, stila un dizaina nodaļa: 174 izglītojamie.
Aptaujas apkopojumā tiek iekļauti tikai būtiskākie rādītāji un izglītojamo viedokļi.
Aptaujas rezultātu atspoguļojums:
Informācijas avoti: Izglītojamie pirms uzsākt mācības tehnikumā ieguvuši informāciju par RTRIT no:
- Draugiem un ģimenes locekļiem. (83%)
- Izglītojamie uzskata, ka RTRIT sociālo tīklu vietnes (Instagram, TikTok un Facebook.com (93%)), atvērto durvju dienu pasākumi (78%) un tehnikuma dalība novadu karjeras dienās (68%) ir svarīgi informācijas avoti jauniešiem.
- Viszemāk kā informācijas avots tiek novērtēts tehnikuma dalība izstādēs “Skola”(3%), “Skills Latvia”(6%) un “Riga Food”(1%)
Interese par tehnikuma sniegtajām iespējām:
- 63% Izglītojamo izteikuši vēlmi saņemt vairāk informācijas par iespēju piedalīties nacionālā mēroga un starptautiskajos projektos klātienes pasākumos un audzināšanas stundās,
- 58% par prakses iespējām uzņēmumos ar kuriem tehnikums sadarbojas
- 55% par iespēju piedalīties profesiju konkursos valsts un starptautiskā līmenī, 54% savas karjeras iespēju plānošanu,
- 51% par stipendiju piešķiršanas kārtību,
- 49% par tehnikuma absolventu pieredzi profesijā.
Mācīšanās vai organizatoriskās grūtības:
No sniegtajām atbildēm izriet, ka izglītojamie ir saskārušies ar dažādām grūtībām un problēmām izglītības iestādē. Visbiežāk minētās grūtības ietver:
- 87% Grūtības komunicēt, valodas barjeras dēļ: Valodas barjeras var radīt problēmas komunikācijā ar kursabiedriem vai skolotājiem, it īpaši, ja izglītojamie saziņai izmanto dažādas valodas, vai izglītojamajiem ir vājas valsts valodās zināšanas.
- 83% Grūtības ar brīvā laika plānošanu: Varētu būt saistītas ar mācību un ārpusskolas aktivitāšu saskaņošanu.
- 80% Neskaidrs atlases process dalībai profesiju konkursos: Iespējams informācijas trūkums par kartību kādā izglītojamie tiek izvēlēti dalībai tehnikuma, valsts vai Eiropas mēroga konkursiem.
- 78% Neskaidri atlases noteikumi dalībai ERASMUS+ mobilitātēs: Nepieciešams uzlabot informācijas nodošanu izglītojamajiem par Erasmus+ mobilitātēm, pieteikšanās kārtību, atlases noteikumiem (tajā skaitā nepieciešamo pozitīvo audzinātāja rekomendāciju) un atlases norises gaitu. 61% Grūti orientēties stundu sarakstā: izglītojamie norāda, ka dažkārt ir grūti laicīgi plānot personīgās un profesionālās darbības stundu plāna biežās mainības un publicēšanas laika dēļ.
- 58% Grūtības ar iedzīvošanos dienesta viesnīcā: Šis jautājums attiecas uz izglītojamajiem, kuriem uzturas dienesta viesnīcā, un var būt grūtības pielāgoties jaunajiem apstākļiem.
- 52% Grūti orientēties tehnikuma telpās: Izglītojamie var saskarties ar grūtībām orientēties un pārvietoties tehnikuma telpās, īpaši, ja tehnikumam parādās jaunas mācību telpas vai korpusi.
- 49% Nezin, kur meklēt palīdzību konflikta gadījumā vai sarežģītās situācijās: Izglītojamie norāda, ka dažkārt var būt problēmas atrast atbalstu vai risinājumus konflikta vai sarežģītu situāciju gadījumā.
Prakse uzņēmumā (problēmsituācijas):
- 48% izglītojamo aptaujā norāda, ka ir grūtības atrast prakses vietas apgūstamajā nozarē.
- 42% uzsvēruši, ka ne vienmēr tehnikumā sniegtās prasmes, tajā skaitā bieži tiek uzsvērtas digitālās prasmes, sakrīt ar prasmēm kuras pieprasa uzņēmums. 82% respondenti izsaka vēlēšanos, lai prakses uzņēmumā būtu apmaksātas.
Tehnikuma absolventu (2022/2023 m.g.) tālākizglītības un karjeras plāni:
- Balstoties uz absolventu sniegto informāciju 21,41% jauniešu turpina izglītību apgūtajā vai kādā citā specialitātē.
- 44,72% absolventu plāno strādāt iegūtajā profesijā.
Attālinātās mācības:
- 84% izglītojamo norāda, ka labprāt vēlētos vismaz 1 dienu nedēļā mācīties attālināti.
Informācija par stipendijām un tālākizglītību:
- 51% Izglītojamo norāda, ka trūkst informācijas par stipendijas piešķiršanas kārtību.
- 55% Nav informēti par tālākizglītības iespējām savā profesijā.
Informācijas iegūšanas un aprites kanāli:
Tehnikuma jaunumu un aktualitāšu iegūšanai izglītojamie norāda sekojošas opcijas:
- 89% Socialie tīkli: Instagram, Facebook (Vēlētos lielāku aktivitāti TikTok kontā)
- 81% Tehnikuma resursi un informācijas avoti: Skolas mājas lapā www.rtrit.lv, Tehnikumā izvietotie informāciju stendi (Izteikta 94% respondentu vēlme vairāk informācijas izvietot digitālajos stendos un formā)
- 74% Komunikācijas procesā no grupas biedriem (67%) un no skolotājiem (72%) 30% Skolas e-pasta sistēma
- 27% sistēma “Mykoob”
Izglītojamo elektronisko aptauju veica un iegūto datu apkopojumu izpildīja Karjeras izglītības vadītājs Artūrs Homins (Arturs.Homins@rtrit.lv)